تشخیص علت مشکل صدای یخچال ویترینی

از مشکلات شایع که همه ما با آن ممکن است مواجه بشویم سر و صدای یخچال می باشد، در یخچال های نسل جدید این مشکل بیشتر به چشم می خورد. اما یخچال های قدیمی هم مشکل صدای یخچال ویترینی، صدای یخچال های صنعتی طبیعی است، اگر این صداها بیشتر از حد طبیعی باشند باید به تعمیر کار متخصص یخچال های ویترینی مراجعه کنیم. بخچال های ویترینی به قطعاتی مانند: فن، کمپرسور، و قطعات متحرک دیگری مجهز هستند، که هر کدام از آن ها مقداری صدا تولید می کنند. وجود مشکل در اپراتور یخچال ویترینی، نیز می تواند باعث این مشکل شود.

مشکل صدای یخچال ویترینی

اگر یخچال بعد از جا به جایی صدا می دهد، دلیل آن می تواند، تراز نبودن یخچال باشد، اما اگر درب یخچال صدا می دهد، دلیل آن خرابی و پوسیدگی درب و لولای درب یا دفرمه شدن درب می باشد. اگر پشت یخچال صدا می دهد، علت آن ایراد در لوله های رفت و برگشت کمپرسور، معیوب بودن فن کمپرسور، شل بودن پیچ های کندانسور می باشد. اما اگر صدای جیر جیر به گوش مان خورد علت ان، تجمع زیاد برفک، خرابی فن اپراتور، شل شدن لرزه گیر های موتور یخچال می باشد. وجود اجسام نا مناسب در یخچال می تواند باعث بروز سرو صدا بشود. صدای قل قل کردن یخچال می تواند بر اثر جای به جایی، یا عامل خارجی باشد، که دلیل این نوع صدا روغن داخل کمپرسور می باشد، که این روغن وارد لوله های کندانسور، یا اپراتور می شود، که درون این لوله ها صدای قل قل کردن به گوش می رسد.

کمپرسور یخچال ویترینی

همه چیز درباره مشکل صدای یخچال ویترینی

کمپرسور یخچال ویترینی

کمپرسور نقش مهمی در یخچال دارد، تبدیل بخار گاز به مایع، کار و وظیفه ی اصلی کمپرسور یخچال است. به عبارتی کمپرسور های یخچال گاز را فشرده می کنند و در لوله های کندانسور حرکت می دهند و هدایت می کنند و تاثیر زیادی بر قیمت از جمله قیمت فریزر ایستاده فروشگاهی دارد. کمپرسور یخچال ویترینی دارای دو قسمت مکانیکی و الکترونیکی هستند، قسمت الکترونیکی کمپرسور یخچال ویترینی در واقع یک نوع الکترو موتور از نوع آسنکرون می باشد، که وظیفه اصلی این قسمت حرکت دادن قسمت مکانیکی می باشد علاوه بر مشکل صدای یخچال ویترینی خرابی کمپرسور هم میتواند مشکل مهمی باشد .

ترموستات یخچال ویترینی

وظیفه هدایت جریان برق به کمپرسور یخچال و قطع و وصل کردن آن وظیفه ترموستات یخچال می باشد که در خرید انواع یخچال از جمله خرید یخچال نوشیدنی به آن توجه می شود. هنگامی که دمای یخچال ویترینی زیاد می شود، توسط ترموستات جریان برق به سمت کمپرسور یخچال هدایت می شود، و عملیات سرد کردن با پایین آوردن دمای محفظه ی یخچال آغاز می شود و علاوه بر آن افزایش دما در برخی مواقع منجر به مشکل صدای یخچال ویترینی در برخی مواقع می شود .

ترموستات یخچال ویترینی

کندانسور یخچال ویترینی

کندانسور از اجزای اصلی یخچال ویترینی می باشد، در پشت یخچال های ویترینی شبکه ای از لوله های متصل به هم قرار دارد که به کمپرسور یخچال متصل می باشد قیمت یخچال فروشگاهی در بسیاری موارد به این موضوع بستگی دارد، در این لوله ها بخار گاز توسط کمپرسور یخچال به مایع تبدیل می شود. این لوله های شبکه ای متصل به کمپرسور کندانسور نام دارند و به عبارتی عملیات فشرده سازی گاز یا میعان گاز در همین لوله ها توسط کمپرسور یخچال انجام می شود.

اوپراتور یخچال ویترینی

مسئله مهم که در یخچال ها مورد اهمیت می باشد مقدار و میزان سرمایی است، که در محفظه یخچال ها تولید می شود. در یخچال ویترینی، تولید و ایجاد سرما، کار قطعه ای پرکاربرد در انواع  یخچال به نام اوپراتور یخچال می باشد اما اگر این قطعه یا همان اپراتور دچار مشکل شود، سرمای محفظه یخچال ویترینی کم می شود، یا به عبارتی دمای محفظه یخچال ویترینی افزایش می یابد. پس اگر در سرمای محفظه یخچال مشکلی مانند مشکل صدای یخچال ویترینی وجود داشت، مربوط به وجود مشکل در اپراتور یخچال می باشد و باید هرچه سریعتر نسبت به رفع مشکل اپراتور یخچال اقدام کنیم. در غیر این صورت میتواند در قیمت یخچال نوشیدنی تاثیر زیادی داشته باشد. دلیل کار نکردن یا درست کار نکردن یخچال های ویترینی به یکی از موارد بالا بستگی دارد، البته عوامل مانند: لاستیک درب یخچال، درب یخچال، و عایق بدنه یخچال نیز می تواند در روند کار کردن یخچال اختلال ایجاد کند و مانع از درست کار کردن آن شود. عمدتاً دلیل کار نکردن انواع یخچال و همچنین  فریزر ایستاده دودرب به یکی از این چهار مورد بالا مرتبط است. البته گاهی عواملی دیگر هم مانند درب یخچال، لاستیک درب یخچال و مشکل عایق بدنه یخچال هم می‌تواند در روند کارکرد یک یخچال اختلال ایجاد کند و مانع درست کار کردن موتور آن شود.

علت درست کار نکردن کمپرسور یخچال ویترینی

بعضی مواقع ممکن است که کمپرسور یخچال ویترینی به درستی کار نکند، علت آن می تواند، به دلیل گشاد شدن سیلندر باشد که بر اثر جرم، یا آب بند نبودن سوپاپ ها به وجود می آید، نشانه هایی دارد که شامل: فشار مکش زیاد می باشد، که بعد از خاموش شدن کمپرسور یخچال، لوله مکش سیستم به سرعت کرم می شود، صدای تق تق در کمپرسور یخچال دیده می شود، و یخچال قدرت سرد کنندگی ندارد، اگر با همین مواردی روبرو شدیم باید به فکر تعمیر کمپرسور یخچال یا تعویض کمپرسور باشیم البته این مورد باید ایجاد مشکل صدای یخچال ویترینی نیز می شود . اما اگر کمپرسور یخچال یا انواع یخچال نوشیدنی کار نکند، گیرپاژ کرده است، علت گیر پاژ کردن کمپرسور شکستگی برخی قطعات مانند روتور یا میل لنگ، پیستون در داخل کمپرسور یخچال است، که باعث قفل شدن کمپرسور می شود، نشانه های آن هم خیلی واضح می باشد. کمپرسور صدای وزوز می دهد و روشن نمیشود که در اینصورت هم باید به فکر تعویض کمپرسور یا تعمیر اساسی کمپرسور باشیم. اما گاهی وقت ها کمپرسور یخچال ویترینی خیلی دیر روشن می شود که علت آن حجم زیاد گاز یخچال می باشد. از کجا بفهمیم حجم گاز یخچال زیاد است، حجم زیاد گاز نشانه های زیادی دارد، که ممکن است آمپر زیاد شود، لوله مکش تا سیستم کمپرسور برفک بزند، فشار تخلیه زیاد شود و صدای کمپرسور نیز زیاد شود، برای رفع این مشکل باید مقداری از حجم گاز یخچال را کم کنیم.

خرابی کمپرسور یخچال ویترینی

یخچال ویترینی سرمای کافی ندارد

این مشکل ممکن است دلایل بسیار زیادی داشته باشد، اما کمبود گاز یخچال ویترینی اولین دلیل برای وجود این مشکل می باشد. در صورت تمام شدن گاز یخچال ویترینی باید آن را شارژ کنیم، اما از کجا بفهمیم که گاز یخچال کم شده است، این کم شدن گاز نشانه های دارد که شامل: کارکرد ممتد کمپرسور یخچال، وجود برفک یخچال، از دست دادن سرمای یخچال، و کم شدن آمپر دستگاه می باشد. دلیل اصلی کم شدن یا خالی شدن گاز یخچال ویترینی وجود یک یا چند نشتی در مدار دستگاه می باشد این موضوع بعد از براورد قیمت یخچال فروشگاهی بدون درب می تواند بسیار مهمی برای بسیاری از خریداران باشد. اول باید با دستگاه مخصوص محل نشتی را پیدا کنیم و محل نشتی را برطرف کنیم، بعد از آن گاز دستگاه را شارژ کنیم.

طرز تعویض کردن کمپرسور یخچال ویترینی

باید‌ کمپرسور را به نسبت درخواست مشتری و دمای محیط انتخاب کنیم. برای تعویض کمپرسور باید گاز یخچال را تخلیه کنیم، و مقداری وکوم بکنید تا گاز لوله ها خارج شود و موقع جوشکاری اذیت نشویم. باید فیلتر و لوله مویی را باز کنیم و از لوله مویی و فیلتر جدید و سایز مناسب استفاده کنیم، باید حتما مدار را با ازت شست و شو دهیم تا رطوبت خارج بشود پدر سیستم سرمایشی نباید هیچگونه رطوبتی وجود داشته باشد، مدار را عاری از رطوبت بکنید، بعد از تعویض کردن کمپرسور، را کامل وکیوم کنید تا بدون هوا و رطوبت باشد. تعویض کمپرسور یخچال نباید زیاد طول بکشد چون رطوبت را به خود جذب می کند، پیچیدن لوله مویی ۲۰درصد راندمان کار یخچال ویترینی را بالا خواهد برد. لوله مویی را به برگشت گاز کمپرسور به طور مار پیچ متصل می کنیم تا از سرمای برگشت برای سابکول بهتر استفاده کنید.

سخن پایانی

بهتر است بعد از بررسی موارد بالا و در آخر در مورد دمای یخچال های ویترینی نیز اطلاع داشته باشم. باید بدانیم دمای یخچال ویترینی چگونه تنظیم می شود. دمای یخچال های ویترینی نسبت به نوع مصرف مشتریان تنظیم می شود. به طور مثال برای نگه داری از سبزیجات تازه، دمای یخچال ویترینی باید بین ۵تا۷درجه تنظیم شود، برای نگهداری سوسیس در یخچال ویترینی دما بین ۳تا۵درجه تنظیم می شود، همچنین برای نگهداری گوشت های تازه دمای یخچال های ویترینی بین۰تا۳درجه تنظیم می سود، تا از فاسد شدن محصولات جلوگیری شود و محصولات فاسد نشوند.

این مطلب رو به اشتراک بگذار...

Facebook
LinkedIn
Twitter