با نحوه عملکرد یخچال صنعتی آشنا شوید!

گذر همه ما به مغازه‌ها و رستوران‌ها افتاده است، شاید در این مکان‌ها با یخچال‌های متنوع و متفاوت آشنا شده باشیم، که به این یخچال ها، یخچال صنعتی با فروشگاهی می‌‌‌گویند. این یخچال‌ها اندازه‌های متفاوت و متنوع دارند که در این مقاله شما را با نحوه عملکرد یخچال صنعتی وا نواع یخچال صنعتی شنا خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید و این مقاله را از دست ندهید.

نحوه عملکرد یخچال صنعتی

یخچال‌های صنعتی، گرمای مواد غذایی را در حجم بالا دریافت می‌‌‌کندو بوسیله سیستم خنک کننده، دمای مورد نیاز برای نگهداری و حفظ مواد غذایی را فراهم می‌‌‌کند، و دمای موجود را به فضای بیرون از نگه داری مواد غذایی، انتقال می‌‌‌دهد. یخچال‌های صنعتی مصرف و انرژی بیشتری نسبت به یخچال‌های خانگی دارند. استفاده کردن از یخچال‌های صنعتی امری مهم و ضروری، مخصوصا برای مغازه ها، فروشگاه ها، رستوران‌ها می‌‌‌باشد، یخچال‌های صنعتی در اندازه و ابعاد، گوناگون و برای مصارف متنوع ساخته و طراحی می‌‌‌شوند. حتی یخچال‌های که در داروخانه‌ها برای نگه داری دارو مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرد، با یخچال‌های صنعتی از نظر دما متفاوت می‌‌‌باشد. یخچال‌های صنعتی می‌‌‌تواند در مدت طولانی از مواد غذایی نگهداری کند و باعث تازه ماندن مواد غذایی می‌‌‌شوند. این نوع یخچال‌ها در ابعاد ۵۰تا۱۵۰سانتی متر تولید می‌‌‌شوند، بسته به نوع آن‌ها قیمت‌های متفاوتی دارند به طور مثال قیمت فریزر ایستاده فروشگاهی با قیمت فریزر ایستاده دودرب متفاوت می‌‌‌باشد، همچنین قیمت یخچال فروشگاهی بدون درب باقیمت فریزر ایستاده فروشگاهی متفاوت است‌.

طریقه کارکرد یخچال صنعتی

همه چیز درباره نحوه عملکرد یخچال صنعتی

انواع یخچال صنعتی

یخچال‌های صنعتی (غیر خانگی) که در بازار با نام یخچال تجاری و یخچال فروشگاهی نیز شناخته می‌‌‌شود مدل‌های متفاوتی دارد که عملکرد یخچال صنعتی با توجه به نوع آن متفاوت می‌‌‌باشد. و یخچال‌های صنعتی شامل: یخچال ایستاده، یخچال فروشگاهی، یخچال سوپر مارکتی، شیشه خم، فریزر خوابیده، فریزر ایستاده دودرب، پرده هوا، صندوقی و… می‌‌‌باشد، که با استاندارد‌های روز در کشور طراحی و ساخته می‌‌‌شوند. یخچال‌های صنعتی تنوع زیادی دارند پدر انواع کوتاه، بلند، برای استفاده در مغازه ها، فروشگاه‌های زنجیره ای، وجود دارد، این یخچال‌ها معمولا به دو دسته اصلی تقسیم می‌‌‌شوند.۱ یخچال صنعتی ایستاده،۲ یخچال صنعتی صندوقی

طریقه کار کرد یخچال‌های صنعتی

طریقه کار کرد یخچال‌های صنعتی نیز مانند چیلر‌های تراکمی هوا، خنک است با این تفاوت که خنک سازی هوای داخل کابین یخچال را اپراتور یخچال بر عهده دارد. این خنک سازی به وسیله برخورد هوا به واسطه فن‌های روی لوله‌های اپراتور نصب شده است، به محیط یخچال منتقل می‌‌‌شود، و درجه مطلوبی را فراهم می‌‌‌کند. برای جلوگیری از یخ بستن لوله‌های اپراتور که به خاطر باز و بسته شدن درب و رطوبت محیط ایجاد می‌‌‌شود، این یخچال‌های صنعتی دیفراست دار می‌‌‌باشند.به المنت‌های که زیر لوله‌های اپراتور یخچال تعبیه شده است دیفراست گفته می‌‌‌شود. این دیفراست در یخچال‌های کوچک به صورت تک فاز، در یخچال‌های بزرگ به صورت سه فاز نصب می‌‌‌شود، وظیفه دیفراست در آب کردن یخ هوایی است، که به واسطه باز و بسته شدن درب یخچال روی لوله‌های اپراتور، تشکیل می‌‌‌شود.

یخچال صنعتی بزرگ

یخچال صنعتی خیلی بزرگ

نوعی یخچال صنعتی وجود دارد که اندازه خیلی بزرگ، گاها اندازه یک اتاق حجم دارند و عملکرد یخچال صنعتی خیلی بزرگ برای ذخیره سازی مواد ، استفاده قرار می‌‌‌گیرد. و این یخچال‌های صنعتی بزرگ مانند سرد خانه می‌‌‌باشند و نحوه کارکرد کندانسور آنها متفاوت است با استفاده از این نوع یخچال می‌‌‌توانید از ترافیک در آشپزخانه تجاری بکاهیم. بیشتر از این نوع یخچال برای نگهداری جعبه‌های مواد غذایی، مرغ، ماهی، گوشت، استفاده می‌‌‌شود. این یخچال‌ها برای رستوران‌های بزرگ، هتل ها، و مواد غذایی زنجیره ای بهترین هستند

یخچال صنعتی ایستاده

یخچال صنعتی ایستاده یا یخچال صنعتی عمودی دارای ارتفاع و اندازه‌های مختلف است. در‌های که برای یخچال صنعتی و یخچال نوشیدنی ایستاده استفاده میشود یک درب، دو درب، نگاهی به سه درب نیز می‌‌‌رسد. درب این یخچال‌ها از فولاد ضد زنگ ساخته می‌‌‌شود، به همین دلیل معمولا عمری طولانی دارند، استفاده از این درب‌ها تا حد زیادی از ضربه جلوگیری می‌‌‌کند. بیشتر از این یخچال‌های صنعتی در قنادی استفاده می‌‌‌شود و درب‌های این یخچال‌ها شیشه ای می‌‌‌باشد.

ویژگی‌های یک یخچال صنعتی خوب

یک یخچال صنعتی با کیفیت و خوب، سرمای تولیدی اش در تمامی قسمت‌های آن، یکسان می‌‌‌باشد، همچنین یخچال صنعتی خوب، از اجزا و قطعات با کیفیت ساخته می‌‌‌شود که موضوع بر قیمت انواع یخچال صنعتی از جمله قیمت یخچال فروشگاهی بدون درب تاثیر دارد. و فضای موتور وکندانسور کاملا مناسب می‌‌‌باشد. رعایت موارد بالا، نشان دهنده این است که، یخچال صنعتی از لحاظ مصرف انرژی و کارایی، سیستمی مناسب دارد. یخچال‌های صنعتی با توجه به اندازه و حجم سرمای تولید شده، انرژی برقی زیادی را مصرف می‌‌‌کنند.

مدار قدرت تابلو برق یخچال صنعتی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

مدار قدرت تابلو برق یخچال صنعتی از یک کلید اتوماتیک کامپکت، که برق اصلی را قطع و وصل می‌‌‌کند و دو فیوز سه فاز، که یکی برای برق اصلی المنت‌های دیفراست، دیگری برای کمپرسور یخچال، تعبیه شده است توجه به این نکته در هنگام خرید و انتخاب یخچال خرید را برای انواع یخچال صنعتی و خرید یخچال نوشیدنی مقرون به صرفه می‌‌‌کند، برای جلوگیری از قوس الکتریکی در هنگام وصل وقطع المنت و کنتاکتور دو کنتاکتور بعد از فیوز‌ها تعبیه شده است.

مدار فرمان یخچال‌های صنعتی

مدار فرمان در یخچال‌های صنعتی از یک تایمر، یک کنترل فاز و یک ترموستات داخل کابینه تشکیل شده است، که مدار فرمان یخچال‌های صنعتی توسط یک فیوز با کلاس کاری A محافظت می‌‌‌شود. فاز خروجی یا فاز فرمان از تیغه نرمالی اوپن بعد از وصل شدن کنترل فاز، به تیغه مشترک تایمر می‌‌‌رود سپس بعد از وصل شدن ترموستات، فاز فرمان به تیغه A1کنتاکتور میرود و باعث وصل شدن کمپرسور دستگاه می‌‌‌شود، پس از گذشت زمان تنظیم شده ی تایمر، تایمر قطع می‌‌‌شود و فاز مدار فرمان از سمت تیغه مشترک به سمت تیغه نرمالی کلوز می‌‌‌رود، بعد از آن به سمت تیغه A1کنتاکتور، المنت می‌‌‌رود و باعث می‌‌‌شود برق المنت دیفراست وصل شود.

مدار فرمان یخچال صنعتی

تعمیر یخچال صنعتی

برای تعمیر یخچال صنعتی باید به افراد متخصص در این زمینه رجوع کنیم ،تا یخچال صنعتی کیفیت اولیه خود را پیدا کنید. تعمیر یخچال‌های صنعتی، نیازمند مهارت‌های خاصی می‌‌‌باشد، و درباره تعمیر یخچال باید نکاتی را رعایت کرد که در ادامه شرح می‌‌‌دهیم. ویژگی‌های خاص این یخچال‌ها سبب شده است که از آن‌ها به عنوان یخچال صنعتی یاد کنند پدر صنعت‌های مختلف از این یخچال‌ها استفاده کنند. همان طور که گفته شد این یخچال‌ها کاربرد‌های صنعتی و تجاری دارند، ومی توانند مقدار زیادی مواد غذایی را در جای خود جای بدهند، قیمت این نوع دستگاه‌ها و از جمله قیمت یخچال نوشیدنی مختلف بالا است. اگر یخچال صنعتی دچار آسیب شد نباید بابت تعمیر آن نگران باشیم، البته جز مواردی که یخچال دچار مشکل می‌‌‌شود و تعمیر یخچال کارساز نیست و باید آن را تعویض کنیم. در صورتی که کارت گارانتی یخچال فعال باشد، می‌‌‌توانیم بدون پرداخت هزینه یخچال را تعویض کنیم، در غیر اینصورت، دستگاه ما از کار افتاده خواهد بود، و باید با پرداخت هزینه زیاد دوباره به خرید یخچال صنعتی بپردازیم.

سخن پایانی


در این مقاله با یخچال صنعتی و انواع آن ، همچنین نحوه کارکرد یخچال صنعتی آشنا شدیم. اما باید به این نکته توجه داشت که یخچال صنعتی را با توجه به نیاز خود تهیه کرد، در هنگام خرید باید به جنس و کیفیت یخچال صنعتی توجه داشت و از جایی مطمئن خرید خود را انجام بدهیم. نکته ای که بسیار مهم است داشتن گارانتی و خدمات پس از فروش و میزان مصرف انرژی یخچال صنعتی می‌‌‌باشد. در صورتی که یخچال صنعتی دچار آسیب شد نباید دستکاری کرد و باید به فرد متخصص در این زمینه رجوع کنیم و تعمیر یخچال صنعتی زا را به فرد متخصص در این زمینه بسپاریم.

این مطلب رو به اشتراک بگذار...

Twitter
Facebook
LinkedIn